liv ullmannin kaunis ja viisas muistelma muutos on nyt luettu. muistin että se oli kaunis ja viisas kun luin sen kymmenen vuotta sitten, mut oli myös hyvin paljon sellasta minkä olin täysin unohtanu. paljon samaistuttavaa. yks lainaus kirjan loppupuolelta:

havaitsin, että kasvatukseni tavoitteena oli tehdä minusta sellainen kuin toiset halusivat minun olevan - niin että he voisivat pitää minusta eikä heillä olisi vaivaa olemassaolostani. se henkilö en ollut lainkaan minä. kun aloin olla oma itseni minusta tuntui, että minulla oli enemmän annettavana. elämä oli rikkaampi elää. kaiken huonon omantunnon sellaisen takia, mikä ei merkitse mitään, mikä on sen tiellä mihin todella uskon, sen minä yritän poistaa.

76348.jpg

ullmannin pieni tytär sanoo ihmeen kypsästi yhdessä tilanteessa: "sinun pitäisi lähteä miettimisretkelle. silloin unohdat, minkä takia olet surullinen. tee niin, äiti - lähde miettimisretkelle."

miettimisretket auttaa. mä teen jatkuvasti pieniä miettimisretkiä hakemusten ja CV:n äärestä pois. nousen ylös, kävelen huoneessa, kattelen ikkunasta ulos, astun puutarhaan sateen jälkeen. epävarmuus ja impostor syndrome vaivaa ja itseluottamus välillä täyttyy ja välillä tyhjenee kuin kalan keuhkot kuivalla maalla. mähän aikanaan itkin pelosta ateljeen lattialla ennenku pystyin postittamaan yrityksen perustamispaperit PRH:lle, koska kuulin päässäni rakkaan äitini sanat:

- susta ei tuu koskaan mitään. päädyt katuojaan niinku isäs.

en mä oo todella joutunu miettimään työpaikan hakemista viiteentoista vuoteen, koska ei oo tarvinnu, vaan edellinen on aina poikinu seuraavan. keksin jo kaks antikvariaattia joista kysyn harkkapaikkaa, mut en oo vielä kyenny ottamaan niihin yhteyttä. jotain mä tässä odotan, en oikein tiedä mitä - ehkä intuition mielipiteitä vielä. ehkä mun täytyy käydä kummassakin paikassa tutkailemassa, mitä vaisto tuumaa.

terapeutti sano tänään, kun kerroin kokevani et mun itseluottamus on samaan aikaan tosi hyvä ja tosi huono, että mulla on selkeesti suuria alueita jotka on todella terveitä itseluottamuksessa ja pieniä alueita, joissa on sairastumista ja säröjä. mutta kaikenkaikkiaan musta huokuu aitous ja välittömyys. kirjattiin mun tulevaisuuden tavotteisiin kolme asiaa joista yks oli luottaminen omiin kykyihin. että yritän olla tarttumatta näihin epävarmuuden tunteisiin liikaa, ja sen sijaan hyväksyn ne osana prosessia.

ei oo helppoo. kaipaan kartanolle saamaan vastavahvistusta epäilyksilleni.